Vastuullisuus on megatrendi myös tapahtuma-alalla

Messukeskus julkaisi juuri tapahtumamarkkinoinnin tuoreen trendiraportin. Asiakkuusjohtajamme Kati Sorjanen sai kunnian olla mukana tässä ytimekkäässä ja näkemyksellisessä raportissa yhdessä 13 muun tapahtuma-alan asiantuntijan kanssa.

Yksi tärkeimmistä tapahtuma-alaa muokkaavista trendeistä on vastuullisuus. Näin Kati toteaa raportissa: “Vastuullisuus on megatrendi, joka mullistaa tapahtumamarkkinointia kaikilla tasoilla. Asiakkaissa on tapahtunut selkeä muutos: vastuullisuus on peruskivi, jonka varaan kaikki muu rakennetaan. Vastuullisuuden vuoksi ollaan nyt valmiimpia tekemään ratkaisuja, jotka aiemmin eivät olleet mahdollisia.”

Vastuullisuus on tapahtuma-alallakin valtavan laaja käsite. Siihen sisältyvät ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu. YK:n SDG-listaus antaa kattavan kuvan siitä, kuinka laajasta asiasta on kyse. Me Tapahtumantekijöillä kannustamme lämpimästi ja aktiivisesti kaikkia asiakkaitamme nostamaan vastuullisuuden päätöksenteon ytimeen, mutta emme halua tehdä asioista liian vaikeita tai monimutkaisia. Aloittaa voi ympäristövastuusta ja kolmesta yksinkertaisesta askeleesta, joiden avulla voi helposti muuttaa minkä tahansa tapahtuman ekologisemmaksi

Quick fix eli kolme keinoa tehdä tapahtumasta ekologisempi:
1. Mieti mitä painatat ja mille painatat

Tapahtumissa on usein tarpeen painattaa paljon erilaisia materiaaleja, vaikka digitaalisuus ja sähköiset versiot ovatkin pienentäneet printtien määrää valtavasti. Kun painotuotteita kuitenkin tarvitaan, pyri suosimaan kierrätysmateriaaleja ja vältä turhaa kertaluontoista materiaalituotantoa. Tee tarkka suunnitelma tarvittavista aineistoista ja selvitä painotalolta mikä on ekologisin tapa toteuttaa se. Selvitä myös painotuotteiden jatkoelämä tapahtuman jälkeen, ettei esimerkiksi kierrätyskelpoinen painotuote päädy sekajätteeseen. Painotaloillakin on vahva intressi pelastaa maailma – löydät varmasti sopivat ja mieluisat vaihtoehdot.

2. Tee vihreitä tarjoiluvalintoja

Hiilijalanjälki, lähiruoka, sesonkiajattelu, luomu ja kasvisruoka – kaikki sanoja, jotka esiintyvät ajankohtaisina niin uutisoinnissa kuin tapahtumatuotannon tarjoiluvalinnoissa. WWF on listannut kattavasti eri raaka-aineiden ympäristövaikutuksia (kts. lihaopas ja kalaopas). Ruoan tuotannon ohella ruokahävikki jättää turhaan mustia hiilijalanjälkiä jälkeensä. Sen lisäksi, että mietit mitä haluat tarjota tapahtumasi vieraille, pyri myös minimoimaan ruokahävikki tilaamalla ruokaa vain tarvittava määrä. Tapahtumasi osallistujat ovat valmiita muutokseen – sekä tarjoiluiden sisällössä että toimintatavoissa – kun perustelu on niin selkeä ja kaikille yhteinen. Ole edelläkävijä ja johda muutosta oman alasi tapahtumissa.

3. Valitse vastuullinen tapahtumatila

Pyri valitsemaan tapahtumapaikaksi tila, joka on helposti saavutettavissa julkisilla kulkuvälineillä. Mikäli päädyt kaukaisempaan tilaan, tarjoa osallistujille mahdollisuus yhteiskuljetukseen. Viesti osallistujille julkisista kulkuyhteyksistä aktiivisesti. Tapahtumatilan vastuullisuuteen vaikuttaa sijainnin lisäksi moni muukin asia, kuten lajittelu, kierrätys, energiaratkaisut, vedenkäyttö sekä erityisesti toiminnan asenne. Tapahtumatilan vastuullisuus selviää kysymällä. Vastuulliset edelläkävijät osaavat kertoa valinnoistaan ja tekemistään ratkaisuista hyvinkin yksityiskohtaisesti.

Me Tapahtumantekijöillä autamme asiakkaitamme tekemään vastuullisia valintoja ja vertailemaan eri päätösten vaikutuksia. Tapahtuma-alan vastuullisuus lähtee liikkeelle asennemuutoksesta. Nostetaan vastuullisuus tärkeimmäksi kriteeriksi kaikissa, siis ihan kaikissa, valinnoissa!

 

Samankaltaista sisältöä
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Tuloksentekijä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Myötäeläjä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Vastuunkantaja

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä – Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää