Muutoksen kaupparatsut

Maailma muuttuu todella nopeaa vauhtia. Olen itse sitä sukupolvea, joka muistaa vielä kun ensimmäinen televisio tuotiin kotiin.

ATK-kurssi kauppakorkeakoulussa sisälsi Pascal-kielen opettelua, koneet toimivat reikäkorteilla ja työelämässä lankapuhelin oli tärkein kommunikointiväline faxin ja kirjeiden ohella. Ensimmäisen raahattavan matkapuhelimen sain joskus 1980- luvun loppupuolella ja kannettavana tietokoneena toimi Macin linnunpönttö. 1990-luvun alkupuolella internet ja sähköposti mullistivat työn tekemisen kulttuurin.

Muutosvauhti sen kuin kiihtyy

Viestintävälineitä ja kanavia tulee koko ajan lisää. Suurta suomalaista keksintöä tekstiviestiä ei juurikaan enää käytetä. Muutaman vuoden päästä IOT (Internet of Things) on arkipäivää, koneet keskustelevat keskenään, autot kulkevat kadulla ilman kuljettajaa ja automaatio sekä robotit hoitavat suuren osan nykyisistä työtehtävistä.

Olemme kiihtyvän muutoksen keskellä, mutta muutos on myös meidän markkinointiviestinnän ammattilaisten tärkein kauppatavara. Vaikka myymme lisäarvoa myynnin kasvattamiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen, asiakasymmärryksen syventämiseen sekä brändistrategiaa, brändipositiointia, brändiviihdettä, markkinointistrategiaa, digitaalista strategiaa, kohderyhmäymmärrystä ja kommunikaatiostrategiaa, niin itse asiassa myymme muutosta.

Minkälaista muutosta halutaan saada aikaan? 

Tulokselliset toimenpiteet aiheuttavat kohderyhmässä halutun muutoksen. Muutos voi olla uuden asian oppiminen, ajattelun muutos, asenteiden muutos tai tehokkaimmillaan käyttäytymisen muutos. Asiakkaiden tarpeet ovat moninaisia ja keinot muutoksen aikaansaamiseksi monet.

Listasin palkittujen toimistojen tarjontaa ja löysin 137 erilaista palvelua, joten listassa on 137 tapaa saada muutosta aikaiseksi. Muutos on myös omassa työssämme nopeaa, trendejä tulee ja menee. Sisällöntuotanto ja markkinoinnin automaation hyväksikäyttökin ovat jo kohta menneen talven lumia, kun taas palvelumuotoilu sekä pelillistäminen ovat kovassa nosteessa.

Muutoksen havaitsemiseen ja mittaamiseen tarvitaan hyvät työkalut

Kaikki lähtee asiakkaan viestistä, siitä mitä millekin kohderyhmälle halutaan sanoa. Sen jälkeen määritellään tarkasti määritellyt tavoitteet. Tavoitteet voivat olla joko laadullisia tai määrällisiä. Olennaista on, että ne ovat selkeitä ja että niitä voidaan mitata KPI-mittariston avulla ja seurata tavoitteiden täyttymistä. Toimenpiteet valitaan viestin ja kohderyhmän mukaan ja niiden pitää olla kustannustehokkaita ja ketteriä.

Jollemme saa haluttua muutosta aikaan, kaikki toimenpiteet ovat turhia

Oman yritykseni palveluiden tarkoitus on viedä asiakkaan viestit perille valitulle kohderyhmälle ja saada aikaan haluttuja muutoksia kohtaamisten ja niitä tukevien markkinointiviestintä- ja digitaalisten keinojen avulla.

Kirjoitus on julkaistu aiemmin Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n blogissa.

 

Samankaltaista sisältöä
Kuulumisia

Event design – hyvin muotoiltuja kohtaamisia

Sulje silmäsi ja palauta mieleesi, mitä tunsit, kun osallistuit erityisen hyvin muotoiltuun tapahtumaan. ”Tiedät, missä olet ja miksi. Tiedät joka...
Lue lisää
Näkemys

Paras tapahtumapaikka - 7 vinkkiä tapahtumapaikan valintaan

Tapahtumapaikan tai -tilan valinta on monimutkainen kombo, jossa on monen monta huomioon otettavaa muuttujaa. Alla Tapahtumantekijöiden seitsemän...
Lue lisää
Kuulumisia

Tapahtumantekijöiden määrä kasvoi jälleen!

Alla esittelyssä vuoden alussa rekryämämme huipputrio, vastaavat tuottajat Annika ja Päivi sekä tapahtumakoordinaattori Toni. Nämä tuoreet...
Lue lisää