Muutoksen kaupparatsut

Maailma muuttuu todella nopeaa vauhtia. Olen itse sitä sukupolvea, joka muistaa vielä kun ensimmäinen televisio tuotiin kotiin.

ATK-kurssi kauppakorkeakoulussa sisälsi Pascal-kielen opettelua, koneet toimivat reikäkorteilla ja työelämässä lankapuhelin oli tärkein kommunikointiväline faxin ja kirjeiden ohella. Ensimmäisen raahattavan matkapuhelimen sain joskus 1980- luvun loppupuolella ja kannettavana tietokoneena toimi Macin linnunpönttö. 1990-luvun alkupuolella internet ja sähköposti mullistivat työn tekemisen kulttuurin.

Muutosvauhti sen kuin kiihtyy

Viestintävälineitä ja kanavia tulee koko ajan lisää. Suurta suomalaista keksintöä tekstiviestiä ei juurikaan enää käytetä. Muutaman vuoden päästä IOT (Internet of Things) on arkipäivää, koneet keskustelevat keskenään, autot kulkevat kadulla ilman kuljettajaa ja automaatio sekä robotit hoitavat suuren osan nykyisistä työtehtävistä.

Olemme kiihtyvän muutoksen keskellä, mutta muutos on myös meidän markkinointiviestinnän ammattilaisten tärkein kauppatavara. Vaikka myymme lisäarvoa myynnin kasvattamiseen, asiakaskokemuksen parantamiseen, asiakasymmärryksen syventämiseen sekä brändistrategiaa, brändipositiointia, brändiviihdettä, markkinointistrategiaa, digitaalista strategiaa, kohderyhmäymmärrystä ja kommunikaatiostrategiaa, niin itse asiassa myymme muutosta.

Minkälaista muutosta halutaan saada aikaan? 

Tulokselliset toimenpiteet aiheuttavat kohderyhmässä halutun muutoksen. Muutos voi olla uuden asian oppiminen, ajattelun muutos, asenteiden muutos tai tehokkaimmillaan käyttäytymisen muutos. Asiakkaiden tarpeet ovat moninaisia ja keinot muutoksen aikaansaamiseksi monet.

Listasin palkittujen toimistojen tarjontaa ja löysin 137 erilaista palvelua, joten listassa on 137 tapaa saada muutosta aikaiseksi. Muutos on myös omassa työssämme nopeaa, trendejä tulee ja menee. Sisällöntuotanto ja markkinoinnin automaation hyväksikäyttökin ovat jo kohta menneen talven lumia, kun taas palvelumuotoilu sekä pelillistäminen ovat kovassa nosteessa.

Muutoksen havaitsemiseen ja mittaamiseen tarvitaan hyvät työkalut

Kaikki lähtee asiakkaan viestistä, siitä mitä millekin kohderyhmälle halutaan sanoa. Sen jälkeen määritellään tarkasti määritellyt tavoitteet. Tavoitteet voivat olla joko laadullisia tai määrällisiä. Olennaista on, että ne ovat selkeitä ja että niitä voidaan mitata KPI-mittariston avulla ja seurata tavoitteiden täyttymistä. Toimenpiteet valitaan viestin ja kohderyhmän mukaan ja niiden pitää olla kustannustehokkaita ja ketteriä.

Jollemme saa haluttua muutosta aikaan, kaikki toimenpiteet ovat turhia

Oman yritykseni palveluiden tarkoitus on viedä asiakkaan viestit perille valitulle kohderyhmälle ja saada aikaan haluttuja muutoksia kohtaamisten ja niitä tukevien markkinointiviestintä- ja digitaalisten keinojen avulla.

Kirjoitus on julkaistu aiemmin Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n blogissa.

 

Samankaltaista sisältöä
Digitaalisuus

Tunteita ruudun tuolla puolen

  Oletko viime kuukausina kokenut suuria tunteita läppärisi ruudun välityksellä? Oletko vaikuttunut, innostunut, liikuttunut, iloinnut? Oletko...
Lue lisää
Digitaalisuus

Virtuaalitapahtumaopas – 10 vinkkiä vaikuttavaan virtuaalitapahtumaan

  Virtuaalitapahtuman avulla voidaan koskettaa, tavoittaa ja vaikuttaa – aivan kuten perinteisen livetapahtumankin avulla. Työkalut ja menetelmät...
Lue lisää
Näkemys

Vastuullisuus on megatrendi myös tapahtuma-alalla

Messukeskus julkaisi juuri tapahtumamarkkinoinnin tuoreen trendiraportin. Asiakkuusjohtajamme Kati Sorjanen sai kunnian olla mukana tässä...
Lue lisää