Onko tapahtumilla tulevaisuutta?

Vuonna 2003 julkaistiin Second Life. Tulevaisuuden tutkijat, nuo kristallipalloon tuijottajat, esittivät mielipiteitä, että virtuaalimaailma tuhoaa tulevaisuudessa tapahtuma-alan. Kaikki kohtaamiset tulevat siirtymään verkkoon. Avattaren avulla liiketoimet hoituvat virtuaalimaailmassa tehokkaasti. Vaikka Second Life on edelleen elossa ja siellä tehdään myös bisnestä, ei siitä ole tullut merkittävää yritysten sosiaalista kanavaa ja kohtaamisalustaa.

Vuoden 2003 jälkeen on tapahtunut paljon. Sosiaalisen median nousu Suomessa alkoi varsinaisesti vuonna 2008 Facebookin ja Applen iPhonen nousun myötä. Uusia digitaalisia viestintäalustoja julkaistaan kiihtyvällä vauhdilla ja yritystenkin välinen viestintä on siirtynyt yhä enemmän verkkoon.

Etätyön tekeminen lisääntyy huomattavasti lähitulevaisuudessa. Tulevaisuuden työpaikka ei ole enää konttori tai fyysinen tila, vaan digitaalinen alusta, jossa kaikki kommunikointi suoritetaan. Emme ole kaukana tilanteesta, jossa ei enää tarvita erillisiä laitteita viestimiseen, vaan jokaisella on ihon alla oma siru, jolla yhteydet digitaaliseen verkkoon hoidetaan.

Johtaako tämä siihen, että fyysisiä kohtaamisia ei enää tarvita? Päinvastoin. Aitojen fyysisten kohtaamisten arvostus tulee nousemaan, koska arjessa ne ovat harvinaisia. Tapahtumat tulevat varmasti muuttamaan muotoaan. Isot massatapahtumat vähenevät ja siirtyvät verkkoon. Räätälöidyt kohtaamiset ja tapahtumista saatava kollegiaalinen hyöty taas kasvattavat koko ajan merkitystään.

Tapahtuma-alan kouluttaja ja vaikuttaja Helena Wallo on todennut: "Kutsu on lahja". Allekirjoitan Helenan näkemyksen ja uskon, että kutsu tulee tulevaisuudessa olemaan vielä entistäkin arvokkaampi lahja, kultanauhalla sidottu. Kohtaamisten arvostus tulee nousemaan. Tapahtumien määrä tulee todennäköisesti laskemaan, mutta ihmisten viihtyvyyteen ollaan valmiita panostamaan yhä enemmän. Kutsun saajat tulevat olemaan tarkasti valikoitua joukkoa ja kohtaamisten merkitys viestinnässä kasvaa.

Näkemykseni on, että digitalisaatio ei ole uhka tapahtuma-alalle, vaan se luo uusia loistavia mahdollisuuksia saada haluttu viesti perille – kohtaamisten keinoin.

Samankaltaista sisältöä
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Tuloksentekijä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Myötäeläjä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Vastuunkantaja

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä – Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää