Aloita nyt

”Se, että tapahtumatoimistolla on tällaista osaamista, on uutta.”

- Tapahtumantekijöiden aamiaistilaisuuden osallistuja

”Jos kahdeksan henkilön firma tekee tällaisen effortin näin lyhyessä ajassa, mitä kaikkea suuri organisaatio saisikaan aikaan?”

- Jussi Liimatainen, Vipu International Oy

Tapahtumantekijät on tuomassa uutta ajattelua tapahtumamarkkinointiin, ja halusimme jakaa kokemuksemme asiakkaidemme kanssa. Kutsuimme asiasta kiinnostuneita ihmisiä Lisää tehoa tapahtumaprosessiin -aamiaistilaisuuteen Finlandia-talolle 4. helmikuuta.

Kuuman kahvin ohessa tarjosimme tuoreita ajatuksia siitä, kuinka sisältömarkkinointi, viestinnän monikanavaisuus sekä markkinoinnin automaatio toimivat välineinä tapahtumaosallistujien määrän ja sitoutumisen lisäämiseksi. Samalla esitimme, miten välineiden suunnitelmallinen käyttö auttaa tunnistamaan kohderyhmästä ne, jotka eivät ilmoittaudu tapahtumaan, mutta ovat silti kiinnostuneita tapahtuman sisällöstä ja potentaalisia asiakkaita.

Vieraspuhujamme, Vipu Internationalin perustaja Jussi Liimatainen, alusti teemaa kuvailemalla digitaalista muutosta ja sen vaikutusta ostokäyttäytymiseen.

Rohkenen tiivistää Jussin esityksen kolmeen ydinviestiin:

1. Markkinoinnin automaatio on jo markkinoinnin todellisuutta. Mitä aikaisemmassa vaiheessa lähdet mukaan, sen helpompaa se on.

2. Ostokäyttäytymisen muutoksen ymmärtäminen on kaiken lähtökohta: vaikka itse ostaminen ei tapahtuisi verkossa, tehdään ostopäätös siellä - myös B2B-kaupassa.

3. Sinun tulee tehdä itsestäsi niin kiinnostava, että asiakkaat haluavat viettää aikaa juuri sinun viestisi parissa. Jos et näy ostajan tutkassa, et voi tehdä kauppoja.

Lisää tehoa tapahtumaprosessiin

Tapahtumantekijöiden yhteyspäällikkö Kati Sorjanen tarkensi aiheen rajauksen omassa puheenvuorossaan tapahtumamarkkinoinnin maailmaan. Kati kertoi, kuinka markkinoinnin automaatio, sisältömarkkinointi ja monikanavaisuus valjastetaan palvelemaan tapahtumien markkinointia. Moni ei ole osannut ajatella tapahtumien markkinointia liidien tuottajana, mutta se käsitys on syytä korjata.

Case-esimerkkinään Kati käytti Tapahtumantekijöiden brändi- ja nettisivu-uudistusta sekä meneillään olevaa aamiaistilaisuutta. Hän esitti käytännössä, kuinka Tapahtumantekijät sovelsi markkinoinnin automaatiota, sisältömarkkinointia ja monikanavaisuutta omassa markkinointikampanjassaan.

Vain parin viikon mittainen kampanja tuotti erinomaisia tuloksia

Nettisivujen kävijämäärä kasvoi 42% koko edellisen vuoden keskiarvoon verrattuna. Lähes puolet aamiaistapahtuman osallistujista latasi aiheeseen liittyvä asiantuntija-artikkelin ennakkoon, eli he olivat paikalle saapuessaan jo sitoutuneet tapahtuman sisältöön. Tämän lisäksi artikkelin latasi suuri joukko sellaisia henkilöitä, jotka ovat erittäin kiinnostuneita aamiaistapahtuman sisällöstä, mutta jotka syystä tai toisesta eivät päässeet paikalle. Tämä liidien määrä oli  130% aamiaistapahtuman osallistujamäärästä.

Toimintatapojen muutos

Esityksiä seuranneessa keskustelussa todettiin, että markkinoinnin automaation vaatii sekä ajattelu- että toimintatapojen päivittämistä. Monessa organisaatiossa suurin haaste onkin johdon vakuuttaminen muutoksen tarpeellisuudesta. Toimintatapojen muutos sisältää oikeanlaisten välineiden hankinnan, mikä sekin on monelle organisaatiolle suuri ponnistus. Markkinoinnin automaatio vaatii räätälöidyn ohjelmiston ja alustat, jonka päälle markkinointi rakennetaan - näin saadaan muun muassa kohdentamiseen vaadittu analytiikka.

Muutoksen kynnys voi siis olla korkea, mutta Tapahtumantekijät auttaa madaltamaan sitä. Automaatiojärjestelmää ei tarvitse hankkia itse, vaan Tapahtumantekijät tarjoaa oikeat työkalut ja osaamisensa asiakkaan käyttöön. Näin on mahdollista hypätä investointi- ja opetteluvaiheen yli ja päästä suoraan hyödyntämisvaiheeseen.

Lopuksi Jussia mukaillen: Muutoksen virtaan ei auta kastella varpaanpäitä, vaan siihen on heittäydyttävä mukaan ja löydettävä itselle parhaat menetelmät matkan varrella koko ajan uutta oppien.

Ennen kaikkea on aloitettava nyt.

Samankaltaista sisältöä
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Tuloksentekijä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Myötäeläjä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Vastuunkantaja

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä – Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää