Kun kolmesataa seminaarivierasta alkaa laulaa

Se oli aivan tavallinen keskiviikkoiltapäivä Jyväskylän Matkakeskuksessa: kahvilat ja ravintolat palvelivat asiakkaita, ihmisiä istui penkeillä lehteen tai matkapuhelimiinsa syventyneenä, muutama matkustaja kiirehti hallin poikki laukkuinensa ja R-kioskilta haettiin eväitä kello 17.21 lähtevään IC90-junaan Helsinkiin. Tuskin kukaan pani merkille, että kellon lähestyessä viittä Matkakeskukseen saapui vaivihkaa - yksittäin ja pienissä ryhmissä - ajankohtaan nähden epätavallisen paljon väkeä.

Tasan kello viisi jostain alkoi kuulua laulua:

”Valppain mielin muista sä aina…”

Hämmentyneet katseet hakeutuivat hallin kolmannen kerroksen kulkusillalle, jossa nuori mies lauloi täydestä sydämestään Lasten liikennelaulun ensimmäistä säkeistöä. Yhtäkkiä ryhmä ihmisiä liittyi mukaan lauluun hallin toiselta laidalta:

"Säännöt ne vasta auttavat lasta…”

Nyt katseet kääntyivät kohti tuota täysin palkein päästelevää parinkymmenen hengen kuoroa. Seuraavassa hetkessä halli täyttyi laulusta: toisen ja kolmannen kerroksen kävelysilloille oli ilmestynyt satakunta henkeä, jotka yhtyivät kertosäkeeseen:

”Muista aina, liikenteessä…”

Ensihämmennyksen jälkeen katselijat kaivoivat puhelimiaan esiin kuvaamista varten ja kommentoivat esitystä hymyssä suin toisilleen. Laulu jatkui toiseen säkeistöön kaikuen komeasti korkeassa hallissa:

”Suojatietä muista sä käyttää…”

Laulajien edetessä toiseen kertosäkeeseen koko halli räjähti lauluun: satakunta henkeä lisää, hajallaan katsojien seassa, liittyi mukaan:

”MUISTA AINA, LIIKENTEESSÄ…”

Sitten laulu oli ohi, yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin. Laulajat poistuivat kuin käskystä Matkakeskuksen uloskäynneistä ja ojensivat matkalla katselijoille keltaiset turvaliivit toivottaen St1:n puolesta turvallista 112-päivää. Hämmentyneinä, mutta silmin nähden hyvillä mielin, keltainen turvaliivi kainaloissaan, katselijat jatkoivat matkaansa, kuka minnekin.

Samalla laulajien joukko, noin 300 St1:n ja Shellin kauppiasta, asemanhoitajaa ja pääkonttorilaista, siirtyi rautatien ylittävää jalankulkusiltaa pitkin takaisin Jyväskylän Paviljongille, naamat hehkuen ja vilkkaasti keskustellen: olipas se mahtava kokemus! Jännityksen purkautuessa päällimmäiseksi tunteeksi nousi onnistumisen tuoma hyvä fiilis, ja esitystä puitiin pöytäkeskusteluissa vielä pitkälle iltaan. Täytyy myöntää, että tuottajankin valtasi syvä helpotuksen tunne laulajien poistuessa Matkakeskuksesta.

Lauluesityksessä oli tietysti kyse flashmob-tempauksesta, tässä tapauksessa ”Stempauksesta”, jonka St1 Päivän osallistujat suorittivat osana päivän ohjelmaa. Stempaus oli suunniteltu huolellisesti etukäteen, mutta osallistujat saivat tiedon siitä vain pari tuntia ennen h-hetkeä St1 Päivän iltapäivän seminaariosuuden päätteeksi. Nousin itse lavalle antamaan suoritusohjeet, jonka jälkeen harjoittelimme laulun yhdessä. Panin huojentuneena merkille, että yleisö näytti innostuvan tarjoamastamme yllätysnumerosta.

Stempauksen tavoitteena oli tarjota osallistujille vahva elämys. Elämys käsitteenä on kärsinyt rajun inflaation 2000-luvulla, mutta viime kädessä kyse on ainutlaatuisen, moniaistisen, merkityksellisen ja tavallisesta poikkeavan kokemuksen tarjoamisesta. Huomionarvoista on, että elämystä itsessään ei voi tuottaa: kyse on sellaisten olosuhteiden tuottamisesta, jotka mahdollistavat elämyksen. Parhaimmillaan elämys voi johtaa henkilökohtaiseen muutokseen.

Flashmob-tempauksen järjestäminen vaatii rohkeutta ja heittäytymistä sekä tapahtuman tilaajalta, sen osallistujilta että tuottajalta: onnistumisen mahdollisuuksia on vain yksi ja pahimmillaan päädytään fiaskoon, joka lähtee leviämään kulovalkean tavoin sosiaalisessa mediassa. Tuottajan on tunnettava asiakas ja tapahtuman kohderyhmä, jotta hän osaa räätälöidä oikeanlaisen flasmob-tapahtuman: sellaisen, joka vie sen suorittajat juuri sopivasti pois heidän omalta mukavuusalueeltaan sekä palkitsee onnistumisen ja yhteenkuuluvuuden tunteella.

Jyväskylän Matkakeskus hiljeni normaaliin uneliaaseen tilaansa 11.2. klo 17.02, mutta St1 Päivän iltana saamamme runsas suullinen palaute, sähköisen palautekyselyn lukuisat Stempausta ylistävät kommentit sekä Stempauksen videotaltioinnin 40 000 katselukertaa St1:n Facebook-sivulla kertovat, että Stempaus jatkaa elämäänsä. Saimme tuotettua aidon elämyksen 300 hengelle, joille jäi vahva muistijälki tapahtumasta. Kiitämme St1:stä rohkeudesta, ennakkoluulottomuudesta ja heittäytymisestä.

Katso Stempauksen videotaltiointi.

Samankaltaista sisältöä
Näkemys

Sienestyksestä ja ideoinnista

  Rakastan sienestämistä ja rakastan ideointia. Möyriessäni tänään sammalten ja varpujen keskellä suppilovahveroita etsien oivalsin, että nämä kaksi...
Lue lisää
Kuulumisia

Event design – hyvin muotoiltuja kohtaamisia

Sulje silmäsi ja palauta mieleesi, mitä tunsit, kun osallistuit erityisen hyvin muotoiltuun tapahtumaan. ”Tiedät, missä olet ja miksi. Tiedät joka...
Lue lisää
Näkemys

Paras tapahtumapaikka - 7 vinkkiä tapahtumapaikan valintaan

Tapahtumapaikan tai -tilan valinta on monimutkainen kombo, jossa on monen monta huomioon otettavaa muuttujaa. Alla Tapahtumantekijöiden seitsemän...
Lue lisää