Event design – hyvin muotoiltuja kohtaamisia

Sulje silmäsi ja palauta mieleesi, mitä tunsit, kun osallistuit erityisen hyvin muotoiltuun tapahtumaan.
”Tiedät, missä olet ja miksi. Tiedät joka hetki, mikä on oma roolisi. Ymmärrät sinulle kerrotun viestin. Yllätyt, kiinnostut, vaikutut. Kohtaat tärkeitä tuttuja ja kiinnostavia tuntemattomia. Opit uusia asioita, saat lisäarvoa omaan elämääsi. Unohdat arjen ja elät hetkessä, yhdessä muiden kanssa.”

 

Kahvikuppi, sohva, hotelliyöpyminen ja verkkokauppaostos muotoillaan. Hyvin muotoiltu tuote tai palvelu erottuu kilpailijoistaan. Osa eroista on selkeästi näkyviä ja helposti määriteltäviä, osaa on vaikea kuvailla sanoin. Hyvä tapahtuma muotoillaan samalla logiikalla.

Tapahtuman design, kohtaamisten muotoilu, on ollut toimintamme ydin koko yrityksen olemassaolon ajan. Kohderyhmälähtöisyys, selkeys, tunteiden herättäminen ja laadukas osallistujakokemus ovat olleet jokaisen tapahtuman peruskiviä. Uunituore sloganimme kuuluu: Event design – hyvin muotoiltuja kohtaamisia. Miksi nostimme ikiaikaisen muotoilun uuteen sloganiin?

Event design tarkoittaa hyvin muotoiltuja kohtaamisia. Tapahtuman muotoilu on ihan yhtä tärkeää kuin aiemminkin, mutta nykyään meillä on käytössämme paljon enemmän ja paljon parempia työkaluja kohtaamisten muotoiluun kuin ennen. Event design on tapahtumamarkkinoinnin polttopiste, tukipilari ja olemassaolon oikeutus. Siksi nostimme event designin uuteen sloganiimme.

Mistä raaka-aineista tapahtuman design sitten muodostuu?

Tapahtumassa ihmiset ovat keskiössä. Inhimilliset, ainutlaatuiset ihmiset, jotka kohtaavat toisensa. Hyvin muotoiltu tapahtuma rakentuu aina valitun kohderyhmän ehdoilla. Kohderyhmä pitää tuntea yhtä hyvin kuin tunnet parhaat ystäväsi. Kohderyhmää pitää ymmärtää, sitä pitää kunnioittaa ja se pitää myös yllättää.

Tapahtuma on aina live-kokemus. Se on armoton virheille ja armollinen inhimillisyydelle. Live-kokemus on tässä ja nyt, sitä ei voi ottaa uusiksi. Sitä voi ja sitä pitää suunnitella, harjoitella ja ohjata, mutta tapahtuman voima on nimenomaan ainutkertaisuudessa. Ainutkertainen hetki mahdollistaa aidot kohtaamiset ja aidot tunteet. Hyvä muotoilu synnyttää aina tunteita.

Tapahtumassa yhdistyvät kaikki aistit. Estetiikka houkuttelee, selkeyttää, kiehtoo ja vaikuttaa. Estetiikan avulla aistit valjastetaan tapahtuman tavoitteiden veturiksi. Hyvin muotoillussa tapahtumassa kaikki viisi aistia – maku-, haju-, näkö-, kuulo- ja tuntoaisti – puhuvat keskenään samaa kieltä ja johdattelevat osallistujan kokemusta.

Tapahtuman muotoilu on työlästä. Hyvä muotoilu on aina työlästä. Hyvin muotoiltu tapahtuma syntyy testauksen, kehittämisen, analysoinnin ja oppimisen myötä, kaikki pienimmätkin yksityiskohdat huomioiden. Hyvin muotoiltu tapahtuma syntyy yhteistyössä, yhdessä kehittäen. Hyvin muotoiltu tapahtuma tuntuu helpolta, vaikka todellisuus näkyvän pinnan alla on kaikkea muuta.

Tapahtuma on pitkävaikutteinen, parhaimmillaan ikimuistoinen. Osallistuja altistuu tapahtuman kohtaamispisteille jo kuukausia ennen tapahtumaa, kun tapahtumasta viestitään. Tapahtuman vaikutus kestää pitkään tapahtuman jälkeen ja tehokkaimmillaan tapahtuma muuttaa osallistujien käytöstä, asenteita ja ajatuksia lopullisesti.

Palaathan taas sinne erityisen hyvin muotoiltuun tapahtumaan. Muistele, mitä tunsit tapahtuman jälkeen.
”Uudet ajatukset pyörivät päässäsi, olet inspiroitunut. Tunnet, että sinua arvostetaan. Tunnet, että olet tärkeä. Haluat jakaa kokemuksesi sinulle tärkeiden ihmisten kanssa. Haluat ottaa oppimasi asiat heti käyttöön. Eilinen tapahtuma virtaa suonissasi. Et voi lakata hymyilemästä."

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä Event designia koskevat julkaisut:

Tapahtumantekijöiden BOXWAY-konsepti palkittiin Euroopan parhaana EuBean Meeting Design -sarjassa

Tapahtumantekijöiden BOXWAY-konsepti ehdolla German Design Awardseissa

ja voittohan sieltä tuli: German Design Awards 2018 voittajat

Samankaltaista sisältöä
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Tuloksentekijä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Myötäeläjä

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä - Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää
Arvot

Tapahtumantekijöiden arvot: Vastuunkantaja

Vastuunkantaja, Myötäeläjä, Tuloksentekijä, Tiennäyttäjä – Nämä ovat Tapahtumantekijöiden toimintaa ohjaavat arvot, jotka nyt puemme myös sanoiksi. ...
Lue lisää